Echte meisjes in Kumily - Reisverslag uit Munnar, India van Mariek - WaarBenJij.nu Echte meisjes in Kumily - Reisverslag uit Munnar, India van Mariek - WaarBenJij.nu

Echte meisjes in Kumily

Blijf op de hoogte en volg Mariek

28 November 2013 | India, Munnar

Je hebt het "echte" India ervaren. Je kunt meedogenloos afdingen op riksha's en hotelkamers (good price... ammehoela!), je eet zonder bestek van een bananenblad in de lokale restaurantjes, je weet wat idly, dosa en sambar is en giet gloeihete chai masala rechtstreeks je strot in (de beker raak je niet aan!). Je kent de Indiase hoofdwiebels en gebaartjes. Als mannen voordringen in de rij gebruik je, subtiel maar toch doeltreffend, je ellebogen. Als de hitte je teveel wordt neem je een verse kokosnoot. Wc-papier is voor watjes. Bedbugs, hurktoiletten, de stroom die uitvalt, buschauffeurs die rijden alsof ze een botsauto besturen, het getuf op straat.. het deert je niks meer, want "dit is ook India" en je lacht erom. Je bent na een maand reizen helemaal zen in alle situaties. Maar dat was voordat de natuur je een lesje wilde leren!

Welkom in Kumily, bij het natuurreservaat in de Ghats, de bergen in Kerala, waar twee westerse dames worden geconfronteerd met de ongerepte wouden, vol tijgers, olifanten, bizons en insekten. "Aaah er zit er eentje op mijn hand!! Nee, niet slaan, dan bijt hij!" krijst de brunette, wild maaiend met haar armen. "Wat moet ik dan doen?" gilt het blonde meisje, de paniek zichtbaar in haar ogen! De gids komt snel aangehold, schat de situatie koeltjes in en trekt dan, zonder vrees, de bloedzuiger van mijn hand en grijnst naar me. De wilde dieren waar we op hoopten hebben we nu wel weggejaagd, behalve de giftige (!) spinnen die we nog in grote getale zien.

Omdat er stakingen zijn in het communistische Kerala rijd noch bus noch riksha en dus zijn we gedoemd hier nog twee dagen te blijven. Vrijwilligerswerk op een koffieplantage lijkt ons een goede uitkomst. We zetten onze boerenverstand aan en plukken koffiebonen (weeeer spinnen) en jagen de koeien de berg op om ze vervolgens te mogen melken. Bezweet en met spinnenwebben en takjes in ons haar begeven we ons, uitgeput, naar ons hostel.

Terwijl we op ons balkon zitten bij te komen van al die ongerepte natuur, besluit deze ons eens te verrijken met een bezoekje. "He Mariek, zit er nou een hond in onze kamer? NEE, getsieeee, APEN!". Jazeker, we hebben onze rabiës-inenting gehad, maar een beet van die agressieve beesten wil je absoluut voorkomen. Wild, maar strategisch wapperend met een kussen en onder luid gebrul lukte het ons de beesten uit onze kamer te jagen, met als enig verlies een paar koekjes en een fles mangosap. De slag verloren, maar de oorlog gewonnen. Het lesje dat de natuur ons leerde? "Dit is ook India!"

Na een dagtocht over de theeplantages van Munnar zijn we wel weer een beetje klaar met de bergen. Als wij, Utrechtse dames, opgelucht weer in de nachtbus zitten naar de volgende bestemming - de stad van de bazaartjes, Mysore - zien we in de late uurtjes door het raampje nog zomaar een olifantenkont het bos in waggelen.. Sommigen zien dit op een fraaie natuurdocumentaire, maar voor ons was het een wereldwonder!

• 28 November 2013 - 18:43

HagahahshAgagShG

• 28 November 2013 - 20:32

Meike:

Hey ladies,

Leuk om te lezen! Ik vond munnar echt top, om ff te ontsnappen aan de drukte. Mysore ook mooi. Vergeet niet nr de bios te gaan voor een Bollywoodfilm ( of erin te figureren. Moet je ff op causeway road in mumbai wandelen, dan spreken ze je wel aan :) )

Xx

• 29 November 2013 - 07:31

Kroes:

HILARISCH!!!!!!!!!!!!!!

• 29 November 2013 - 07:45

Dieuwertje:

Mariek!!

Haha, je schrijft echt leuk!! Zo te horen zijn jullie helemaal ingeburgerd daar, knap hoor!! Wat een avonturen in India, geniet van de laatste 2 (?) weken samen en dan komt deel 2 van je Azie avontuur!! Trots op jou!

Liefs Dieuwertje

• 29 November 2013 - 10:40

Myrt:

Superleuk Mariek :)

• 30 November 2013 - 11:16

Karin:

Wauw, wat een avonturen en wat schrijf je leuk, Marieke!! Leuk ook dat jullie zowel het stadsleven, als het leven in de natuur en het familieleven (van je vorige Blog) meemaken :)

Ik zie het trouwens al helemaal voor me dat jullie samen zo'n aap wegjagen met kussens, hahaha!

Veel plezier nog!

• 30 November 2013 - 18:43

Ananto:

Lieve dochter,

Ja, je kunt heerlijk schrijven (en nog wel in het Nederlands; moet in het Frans helemaal geweldig zijn).
    Wat is er mis met apen in je slaapkamer? Ik heb ze nooit verjaagd uit je slaapkamer!
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben. Geniet er van!

Liefs! XXX

• 02 December 2013 - 09:02

Carla:

Wat een prachtig verhaal, je kunt altijd nog schrijfster worden haha. Hilarisch ik zie het zo voor me. geniet nog even van India en dan up to Thailand.

xx Carla

• 10 December 2013 - 14:24

Yvanca:

Dag schat... lieverd, je bent onze muze vanavond hoor en dansen met jou in connectie
    Meera...je schrijft fantastisch
    zien nu al weer uit naar volgende spannende tekst.
    Love on distance!
    Knuffel Frans en Yvanca

• 02 Februari 2014 - 22:05

Ria Van Heerden:

Hoi Marieke,

Weer eens je reisverslag gelezen. Leuk hoor. Heb "de meisjes van Kumily" even doorgestuurd naar de anderen. En ook maar even naar O&O, daar vragen ze regelmatig hoe het met je gaat.
    Ik begrijp dat je nu in Thailand zit. Alleen? Of heb je inmiddels ander reisgezelschap gevonden?
    Hopelijk merk je niet al te veel van de opstanden en relletjes. Zijn die alleen in Bangkok of merk je dat ook elders?
    Lees het vervolg wel weer.

Liefs
    Ria