Holy cow! - Reisverslag uit Benares, India van Mariek - WaarBenJij.nu Holy cow! - Reisverslag uit Benares, India van Mariek - WaarBenJij.nu

Holy cow!

Blijf op de hoogte en volg Mariek

07 December 2013 | India, Benares

Het meest vereerde dier in India parkeert haar luie kont bij voorkeur midden op de weg. Geen enkele bestuurder lijkt daardoor van zijn stuk gebracht. Fluitend slingeren zij zich om haar heen. Soms sjokt onze melkmachine zelfs rustig over de spoorrails, terwijl de trein vaart mindert en wacht tot ze een zijweg neemt bij een groen stukje gras (niet gek dat de trein nooit op schema ligt).

Religie en verering zijn in het dagelijks leven geïntegreerd als deze metaforische koe. Wij bezochten een aantal van de heiligste plaatsen in India. Hampi, met haar tempelruïnes waar aapjes de enige inwoners zijn, is al eeuwen een spirituele plek voor hindoes. Op een brommer doorkruisden haar we haar stoffig, roodglooiend landschap en haar bananenplantages. Door het plaatsje slingert een rivier die verkoeling biedt en waar in de avond kaarsjes met gelukswensen overheen drijven. De hindoegemeenschap die ooit miljoenen inwoners telde schittert in haar vergane glorie, met een magische sfeer en een verbijsterende zonsondergang.

In Varanasi zagen we dood en verlossing, rouw en vreugde. Kinderen rennen gillend over de daken van de stad, terwijl ze stevig het touw van hun vliegers vasthouden. De nauwe straatjes van Varanasi bruisen van het leven, met hun kleine eetstalletjes, kleermakers, tempels. De trappen van de heilige Ganges, de zogenaamde "ghats" kennen allerlei heilige rituelen. Waar de inwoners van de stad zich in de rivier wassen om zich te "reinigen", worden stroomopwaarts door fabrieken zware metalen gedumpt en wordt de as van de crematies uitgestrooid in het water. Op die manier maakt de Ganges voluit deel uit van de "circle of life". De crematieplekken zijn indrukwekkend. Op sommige plekken worden wel 300 lichamen per dag verbrand! Naast de Ghat bevindt zich een rusthuis, waar ouderen zonder geld hun laatste dagen kunnen slijten.

Maar niet alleen dieren of bepaalde plekken worden vereerd. Voor hindoes is het heel gewoon om een dikke rode bindi te plaatsen op iets nuttigs zoals bijvoorbeeld een deur, een nietjesmachine of een computer. Die staan elke dag tot je dienst, dus logisch om af en toe je dankbaarheid te tonen. Ja toch?

Waarom? Waarom de verering van dingen die, in onze ogen, levenloos zijn? Het kan een computer toch niet schelen of hij een beetje waardering krijgt in zijn bestaan? Volgens de hindoes zijn deze spullen niet gewoon spullen, maar zijn wij met alles verbonden, omdat alles stroomt. "Panta rhei" (aldus Heraclitus). Alles is in beweging en verbonden met de zogenaamde levensenergie.

En waarom is de koe zo heilig in India? Gewoon, omdat de mens al duizenden jaren voorziet van melk. Sommige dingen in India kennen geen logica, andere zaken liggen nu eenmaal erg simpel.

• 29 December 2013 - 10:16

Stieffie:

Lieverd, wat schrijf je toch mooi!
    Omarm de stilte van de retraite. Tot over 15 dgn... X

• 29 December 2013 - 13:23

Kroezie:

Prachtig Mariek, je zou een boek van al je verhalen kunnen maken! xxx

• 09 Januari 2014 - 07:18

Tasmara:

Mariekje, ik geniet van jouw verhalen! En wat moet jij genieten zeg, enjoy!!