India and beyond - Reisverslag uit Pondicherry, India van Mariek - WaarBenJij.nu India and beyond - Reisverslag uit Pondicherry, India van Mariek - WaarBenJij.nu

India and beyond

Blijf op de hoogte en volg Mariek

24 Oktober 2013 | India, Pondicherry

Namaste!

Nu ruim een week in India en het gaat goed met ons! Het valt me mee hoe snel we gewend raken aan dit bijzondere land vol tegenstellingen. De Rough Guide schreef het volgende over India:

"Verwacht niet in een soort ascetisch wonderland terecht te komen. In het begin kan het land ondoorgrondelijk en intimiderend overkomen. Maar ondanks al zijn schokkende scheefheden, hardnekkige paradoxen en frustraties, blijft India een uiterst fascinerende bestemming. De levendigheid op de drukke markten, de prikkelende mix van beedi-tabak, keukenkruiden, stof en koeienmest geven het land een karakteristieke glans. Je houdt van India of je vindt het niks, maar het land zal zeker je kijk op de wereld veranderen".

Levendig is het zeker. Een typische Indiase stad, zoals Chennai, is een jungle. De straat is smerig, mensen liggen te slapen in het afval, riksha's, auto's en zelfs fietsers kruisen elkaar op 10 cm afstand, heilige koeien parkeren zichzelf midden op de weg, je moet oppassen dat je niet in een gat in de weg stapt of in de stront, schone hotels bestaan niet, winkeltjes verkopen alles door elkaar van bananen tot sawar kameez, zodat je niet weet waar je moet zoeken. Maar het functioneert allemaal wel! Waar we ons ook over verbazen is dat de vrouwen, hoe arm ze ook zijn, altijd gehuld zijn in prachtige, originele, gekleurde sari's. Of ze nu op straat leven of niet. Prullenbakken bestaan hier niet, afval wordt standaard op straat gegooid. Dit zijn voor mij allemaal nog mysteries die ik hoop te ontrafelen. Misschien door meer met Indiërs in contact te komen.

Na de hectiek van de stad waren we toe aan een beetje ontspanning in het "Kingdom of Backpackistan" (aldus Lonely Planet). Het kleine kleurrijke kustplaatsje Mamallapuram is rustig en heeft de vergane glorie van een ooit toeristische hotspot, maar is daardoor juist een hele fijne plek om te zijn. We lieten ons rondleiden langs alle tempels door onze gids Ali ("not Ali Baba"), bezochten een klein weeshuis (waar je als blanke echt een attractie bent) kregen een ayurvedische massage en keken bij zonsopgang hoe vissers hun gekleurde bootjes de zee op duwden.

Ali de reisgids vertelde me ook meer over Meera Bai, het vrouw waar ik mijn tweede naam aan te danken heb. Ik heb nu al een aantal versies van dit populaire Indiase verhaal gehoord, maar het komt erop neer dat zij intens verliefd was op de god Krishna en elke dag bij zijn beeld kwam om hem te aanbidden. Volgens de legende verdween zij op een dag in het niets, oftewel de god had haar meegenomen om bij zich te komen wonen. Of deze mythische persoon echt heeft bestaan en of zij nu prinses was of een gewoon meisje is onduidelijk. Wordt vervolgd. Wel zijn er in winkeltjes vaak beeldjes of schilderingen te vinden van deze vrouw, spelend op haar fluit.

Op dit moment zijn we in Pondicherry, een voormalig Franse kolonie (op het menu staan naast Indiase gerechten ook crêpes en croissants). Aan het strand is een lange Boulevard en de stad is een stuk rustiger, meer geordend en schoner dan Chennai. Er zijn hier veel westerse pelgrims die zichzelf komen zoeken in India. We hebben vanochtend een bezoek gebracht aan de Sri Aurobindo Ashram, waar mijn spirituele ervaring niet verder ging dan dat ik binnen een half uur lag te snurken naast alle mediterende pelgrims. Maar het was een mooi begin om alles "te laten zijn zoals het is".

Rest me te zeggen dat ik, ondanks de hectiek en de smerigheid, nu al bij de categorie mensen hoor die van India houdt.

Hele dikke kussen, vliegende tapijten en liefs uit India!

Mariek

• 24 Oktober 2013 - 16:44

Dieuwertje:

Mariek!! Fijn om te horen dat het je goed vergaat in het verre India, en dat je ondanks alle culturele ervaringen van India houdt!! Geniet van al het cultuur gesnuif en laat je niet ge kmaken in de ashram hihi.

Veel liefs uit het rustige, herfstachtige Nijmegen.
    X Dieuwertje

• 24 Oktober 2013 - 17:21

Stieffie:

Wat heerlijk om wat van je te lezen! Geniet en ga verder met je zoektocht naar het verhaal van Meera.. Als jij maar terug komt:-) xx

• 24 Oktober 2013 - 19:48

Miek:

Hey mop, superleuk om te lezen hoe je eerste week is verlopen.
    En wat fijn dat je je zo goed kon ontspannen ;)
    Geniet maar lekker verder. Dikke kus van ons

• 25 Oktober 2013 - 14:08

Carla:

Geweldig! Of ik terug ben ik Nepal, zo herkenbaar wat je schrijft. Hoe kunnen mensen zo leven en waarom maken ze zo'n troep. Maar uiteraard heeft dit zo zijn charmes! Geniet er van

Dikke kus Carla

• 26 Oktober 2013 - 17:24

Ananto:

Hoi schat,
    Fijn van je te horen. Misschien herken je India van je vroegste herinneringen: je bent er tenslotte 2 maanden geweest rond je 8e maand.
    Doet me wel wat dat je je tweede naam bent tegengekomen. Ik weet nog dat ik de dag na je geboorte (je had je naam al) een Tarotkaart trok (dat deed ik toen nog wel eens, hi, hi) en dat was de kaart van Meera; mijn zus kreeg er kippevel van. Het commentaar van Osho bij deze kaart was o.a.: Meera was a queen, but she started dancing in the Streets. Ze was een 'devotee' of God (Krishna). Door haar volledige overgave aan Krishna werd ze uit het paleis gegooid, maar dat deerde haar niet.
    Mocht je nog meer willen weten, dan kan ik wel wat opzoeken.....
    Geniet van alle indrukken, val in slaap in ashrams en ga nergens naar op zoek (ha,ha).
    Love you deeply
    Je hebt overigens een 'mooie pen'.
    Ananto

• 27 Oktober 2013 - 17:55

Sophie:

Mariekie, nice story :)!! Leuk al die verhalen over je naam! Veel plezier en succea nog, ik geniet op afstand mee! X Sop

• 29 Oktober 2013 - 11:42

• 30 Oktober 2013 - 08:13

Hermien:

Dag Lieverd,

Lees graag jouw India actie's
    Ga lekker op een olifant zitten!
    Niet te lang in de Ganges zwemmen!
    GO GIRL......
    Denk aan je.

Vette hug Hermien.

• 09 November 2013 - 17:37

Ria Van Heerden:

Hoi Marieke, leuk om je reisverslag te lezen. Fijn om te weten dat het goed met je gaat en dat India je inderdaad zo bevalt dat je het in je hart gesloten hebt. Want dat is toch wat je er van hoopte.
    Liefs vanuit Tull en 't Waal, ik zal je 'volgen'.
    Ria

• 11 November 2013 - 11:43

Hilde:

Hahaha... Mariekje, wat een leuke anekdotes heb je al te pakken. Over je naam, over je meditatie ervaring en de opsomming aan mysteriën die je nog gaat ontrafelen tijdens je reis :) - ik zie uit naar volgende verslaglegging en wellicht een eerste ontrafeling, maar misschien dat het allemaal alleen nieuwe vragen opwerpt en verwondering over hoe alles is. Veel liefs! Hilde